KONEKO

söndag, juli 23

DAG 1

Idag hittade jag och S tre kattungar.

Vi hade tagit en promenad och var på väg mot vattentornet när jag plötsligt fick syn på två grå kattungar alldeles invid vägen. De satt i kanten av buskaget som växte runt skolan/biblioteket och bligade avvaktande på oss när de märkte att de fått uppmärksamheten på dem.
Jag talade lågt och snällt och försökte locka på dem. Gick fram lite försiktigt men de sprang snabbt in i snåret och satte sig att titta spänt på oss.
Trots flera försök att få dem att komma ut satt de kvar, så vi gav upp och skulle gå vidare. Vi hann kanske fem meter innan vi såg en unge till, sovandes ihoprullad strax utanför buskarna.

Jag smög mig tyst fram och lyckades få stryka den en gång över ryggen innan den vaknade och hastade in i buskarna den med.

Nånstans här började det regna igen så vi grunnade lite på vad vi skulle göra-gå hem? Fortsätta promenera?

Vi bestämde oss för att gå till ICA och köpa kattmat. Tre aningens blöta kattungar i ett snår som inte tycks vana vid människor kanske inte har så lätt att fixa käk.

Sagt och gjort, en burk Euroshoppers paté à 3 kr inhandlades och ställdes ut på betongplattorna vid husfasaden,sen drog vi oss tillbaka och satte oss under ett träd på andra sidan gångvägen. Skulle de våga sig ut? Kände mig som Richard Attenborough stalkandes nåt sällan skådat djur i nån djungel.

Det tog en-två minuter kanske innan det första lilla nyllet dök upp, nervöst men intresserat av lukten. Score!
Snart kom de andra två och de trängdes vid maten medan vi tyst tittade på. När de började tvätta sig fortsatte vi vår promenad.


Hur ska vi göra nu? Bara glömma dem och gå vidare går ju inte.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home