KONEKO

tisdag, augusti 1

DAG 10 - recap och framsteg

Inget besök i fredags kväll p g a extrema omständigheter.

En vän kom på oannonserat besök och stannade ett par timmar. När klockan då var halv tio när hon gick tänkte jag att jag nog skulle hinna förbi kattbusken ändå-det var ju fortfarande ljust.

Dumt beslut. Fredag efter löning=påverkade och oregerliga människor överallt. Hade ironiskt nog en föraning om att jag inte borde åka. Trots det steg jag på bussen och det första jag ser är en massa killar som skojbråkar och beter sig på ett sätt som jag kände att jag inte ville ha något med att göra. Satte mig längst fram för att slippa ögonkontakt och annat.

Andra passagerare började hojta om att de skulle hålla sig lugna och ville ringa polisen, en av dem gick fram för att be dem sluta upp, så honom misshandlade de. Fem mot en.

Bussen kom förstås aldrig fram utan idioterna smet/läts gå av vid nästa hållplats, ambulans tillkallades och sedan väntade vi på polisen, fast när de kom efter ca 45 min var det bara jag och busschauffören kvar, alla andra stack så fort nästa buss åkte förbi. Jag som skulle tillbaks ville inte riktigt gå hem åt samma håll som gärningsmännen setts försvinna så jag fick stå kvar i duggregnet, lämna de knappa uppgifter jag kunde till poliserna som sedan skjutsade mig hem. O_o

Det blev två besök i lördags och söndags, ganska odramatiska. Ett igår på kvällen. Lilla mamman kommer, men håller sig ett par meter ifrån mig, såg henne aldrig äta. Vet inte om det är för att hon låter ungarna gå före eller om hon bara är för rädd.


I förmiddags gick jag upp till busken. Nu räcker det med att komma och sätta sig så dyker det upp kattungar, så de har lärt sig att det betyder mat om nån kommer.

Ställde fram en liten burk och tittade på när de åt. Grå är den som först kommer, sedan Sköldpadd men Randig är räddare och får minst mat. Hur lösa..?

Lyckades få klappa både Sköldpadd och Grå idag, om man ställer burken så jag kan sträcka ut handen ovanför deras huvuden så de alltså inte ser den när de äter kan jag stryka dem försiktigt bakom öronen och över ryggen. Skulle de titta upp och se mig fräser de lite och backar undan.

Lilla mamman dök upp efter en stund och höll sig länge länge i bakgrunden. Flörtar som en galning med henne så hon ska känna att jag inte är något hot. Hon var väldigt intresserad av torrfodret jag lagt ut och gick omvägar runtikring för att kunna smyga fram men det var först sedan jag satt mig längre bort som hon verkligen vågade ta en tugga.

Vi får se ikväll hur det går då.